תקופת רגישות לסדר וארגון
top of page

תקופת רגישות לסדר וארגון




״הילד מסדר משחקים בשורות, ממיין קוביות לפי צבעים, מחזיר את הנעליים שלך למקום״ אם את מזהה את זה אצל הילד שלך כנראה שהוא בתקופת רגישות לסדר וארגון.


מה זה אומר ומה עושים עם זה?

אנחנו רואים את זה סביב גיל שנתיים, אבל זה מתחיל הרבה קודם. תקופת רגישות לסדר מתחילה כבר בחודש הראשון לחיי הילד.

הסדר בסביבה מאפשר לתינוק להבין את העולם שסביבו.

כשהסביבה מסודרת בצורה קבועה ומאורגנת זה בהחלט מאפשר לו להרגיש בטוח ומוגן.


מכירים את זה שאתם לוקחים את התינוק למקום חדש והוא מתחיל לבכות?

זה בדיוק זה - הוא הגיע לסביבה לא מוכרת וחש חוסר ביטחון.

כדי לאפשר לילד להתפתח בצורה תקינה דרושה יציבות וסביבה צפויה.


מריה מונטסורי אמרה:

"הכרחי ונחוץ לילד לחוש יציבות וסדר בסביבתו הקרובה מאחר שהוא בונה את עצמו באמצעות אלמנטים מן הסביבה - אלה היסודות"


בשלב שבו הילד מסוגל להשתמש בחפצים מהסביבה ולהעביר אותם ממקום למקום,

זאת ההזדמנות שלנו לדאוג שתהיה בסביבה פינת ניקיון וכך גם ניתן לו מענה לצורך בשמירה על סדר וניקיון.

ולכן גם תחום כישורי החיים הוא התחום הראשון שמוצג בסביבה בכיתת מונטסורי- כי הוא עונה על הצורך הבסיסי של הילד בעיקר כשהוא נמצא בתקופת רגישות.

חלק מכישורי החיים עליהם מדברת מריה מונטוסורי, היא היכולת לדאוג גם לסביבה שלי


מה זה אומר?

טיפול וטיפוח אישי וסביבתי - כמו: התלבשות, התפשטות, צחצוח שיניים, רכיסה ועוד… אלו תרגילים המפתחים את הילד להיות עצמאי ומתוך כך מעלים את הערך העצמי שלו בעיני עצמו.

ובנוסף יוצרת התאמה בין היכולת הפיזית שלו (וסיפוק הצרכים שלו בתנועה ואימון של איברי הגוף) ליכולת הפסיכולוגית שלו (לספק את הצרכים הרגשיים בעיקר בתקופת רגישות) והיכולת החברתית רגשית (להיות מועיל ותורם לסביבה שלו ולעצמו)

לדוגמא: ניקיון ושמירה על סביבה מאורגנת. טאטוא רצפה, ניגוב שולחן, רחיצת כלים, סידור הסביבה לאחר שסיימתי להשתמש בה , כלומר להיות אחראי לעצמי ולסביבה אשר בה אני פועל.

פעולות אלו מעולות ללימוד רצף פעולות - תחשבו כמה פעולות קטנות בתוך כל פעולה גדולה- למשל להביא את המטאטא ואת היעה גריפת הלכלוך הבאת הלכלוך לפח החזרת החפצים למקום...


מה יוצא לי מזה?

נכון זה יקח להם יותר זמן ממה שיקח לך לנקות וגם נדרשת השגחה. חשוב שנזכור את זה וננמיך ציפיות, ננשום ונזכור שהתוצאה היא לא העיקר אלא הדרך. תנו לו להתנסות להתאמן ולהשתפר בכל פה מחדש.

הילדים ישתפרו יהיו עצמאיים יותר ויצברו ביטחון ביכולות שלהם.

אני מבטיחה שזה משתלם - היום עמית בת עשר וכבר מכינה מתכונים לגמרי לבד, היא התחילה לבשל בגיל שנתיים וקצת ומאז היא לא מפסיקה להתאמן.


הנה כמה סיבות למה כדאי לך לאפשר להם להתנסות בפעולות מתחום כישורי החיים בבית:

  1. הפעוטות לומדים ככה לקחת אחריות בבית

  2. זה יוצר שיתוף פעולה וחיבור

  3. דרך החזרתיות על הפעולות הללו, הילד משפר את המיומניות שלנו וגם משפר את יכולת הריכוז שלו.

  4. ילדים צעירירים נהנים להרגיש חלק מהמשפחה ולתרום.

  5. פעולות אלו יש בדרך כלל תנועה רבה מה שעוזר להם גם בפיתוח מוטוריקה גסה ועדינה

  6. בעזרת תרגול כישורי חיים הילד מפתח את השפה שלו, תחשבו כמה מילים חדשות הוא לומד תוך כדי הפעולות הללו (שמות של פירות וירקות, מאכלים כלי עבודה כלי ניקוי ועוד...)


איך אפשר ליישם בבית?

תנו לילדכם לנקות אחריו, לנקות את הסביבה שלו ולהרגיש שייך ולקחת חלק ממטלות הבית.

הנה כמה דוגמאות קטנות: טיפול בצמחים, הכנת אוכל, אפייה ניקיון, טיפול בבעלי חיים טיפול בעצמי, עזרה בכביסה ועוד...

אז מה זה פינת ניקיון?

פינה מתוחמת בסלסלה או במגש המכילה יעה קטן, מברשת פח קטן, שפריצר ומטלית נקייה.

רצוי שפינת הניקיון תהיה באזור המיועד להתלכלך הכי הרבה - בדרך כלל מטבח.

היא צריכה להיות נגישה לילד, ומתאימה מבחינת הגודל.


אז מה עושים כשמשהו נשבר מתלכלך?

שואלים את הילד- זה לכלוך יבש או רטוב?

ולפי זה מחליטים עם מה מנקים

בפעמים הראשונות מדגימים לילד ואחר כך הוא כבר ידע מה לעשות


מומלץ בכל בית!

אני מצרפת פה כמה דוגמאות לפינות נקיון שהכנתי

מוזמנת לייצר את הפינה אצלך בבית לא בטוחה איך מתחילים?

רוצה להתייעץ איתי? מוזמנת לכתוב לי בפרטי




















ונשארו לי 2 מקומות אחרונים ליום סידור ממוקד לפני פסח

מה זה אומר?

אם את מרגישה שאת לא מספיקה אבל ממש רוצה להגיע לבית מסודר לפני פסח,

עם כמות המשחקים בחדר המחשקים כבר לא נשלטת ואת לא יודעת בכלל מאיפה להתחיל

את מוזמנת לפנות אלי.

יום סידור ממוקד - כולל גם שיחת הכנה ונטו סידור עם מה שיש בבית בלי לקנות שום דבר חדש





חדש בבלוג

bottom of page