top of page

תרגיל שטיפת ידיים


לפעמים אנחנו כועסים על הילד שהוא עשה פעולה בצורה לא נכונה

אבל האם אי פעם לימדנו אותו איך עושים את אותה פעולה?

ילד שלמד לטפל בסביבה ובעצמו בעצם מכין את עצמו ללמידה משמעותית ומורכבת יותר.

מונטסורי לימדה את אותם ילדים לשטוף ידיים והיא עשתה את זה כמו בכל תחום אחר על ידי הדגמה. מבחינתנו זוהי פעולה יומיומית שאנחנו עושים אותה אפילו בלי לשים לב, אבל עבור אותם לילדים היא דרשה אימון ותרגול.

כנראה שגם הסביבה הפיזית לא הייתה מוגשת לא הייתה מתאימה להם.

מונטסורי הנגישה להם בשלב הראשון את הסביבה הפיזית שתהיה מתאימה לגובה שלהם, כדי שיוכלו להגיע לכיור כדי לשטוף את הידיים ובעצמם.

זהו בעצם אחד התרגילים הראשונים שאפשר לעשות בבית.


בשנת 1896 מריה מונטסורי סיימה את לימודי הרפואה שלה ובעצם הייתה האישה הראשונה באיטליה שקיבל תואר דוקטור ואז היא התחילה לעבוד במרפאה לילדים עם צרכים מיוחדים/

והדבר הראשון שהיא שמה לב אליו זה שהילדים מקבלים רק את התנאים מאוד מאוד בסיסיים של אוכל ומים ושהצוות כמעט לא מתקשר איתם.


אחד הדברים הראשונים שהיא עשתה ללמד אותם לטפל בעצמם.

תחום כישורי החיים עוזר לילד ללמוד לתפקד בסביבת החיים שלו על ידי כך שהוא לומד לטפל בעצמו ובסביבה שלו.

לנו לפעמים זה נראה מובן מאליו אבל עבור הילד אלו פעולות חדשות ומרגשות שהוא ממש רוצה ללמוד ולקחת חלק בהן.




אז איך אני עושה את זה?


בשלב הראשון תצפית על הילד בסביבה

אני אסתכל על הילד בסביבה, נקודות שאני רוצה לראות:

1. איפה הילד שלי שוטף ידיים?

2. האם הוא מגיע לברז?

3. אם הוא מגיע לכיור?

4. האם יש שם סבון שהוא להשתמש בו

5. האם יש מגבת שהוא יכול לנגב את הידיים? והיא נמצאת בגובה שלו?

האם כל כל הסביבה מותאמת לפעולה שצריך לעשות?


שלב שני ניתוח התצפית

אחרי שצפיתי על הילד בסביבה

אני אנתח את מה שראיתי ורשמתי לעצמי.

אני אחשוב איפה נמצאות נקודות הכשל- האם המגבת תלויה גבוהה מידי והוא לא מגיע?

האם קשה לו ללחוץ על הבקבוק של הסבון? או שאולי הוא בכלל לא מגיע לכיור?

על בסיס מה שראיתי אני אחשוב איך להכין לו את הסביבה הכי מתאימה עבורו.


שלב שלישי סידור הסביבה:

כמו כל תרגיל מונטסורי אחרת אחר שאני עושה אני דואגת שיהיה לי אם זה על המגש או בסביבה הפיזית את כל מה שאני צריכה עבור התרגיל עצמו.

אז אני אדאג שיהיה סבון ושתהיה מגבת בגובה הילד

ואם צריך להוסיף שרפרף כדי שהוא יוכל להגיע ולהשלים את הפעולה.


שלב שלישי הדגמה

אחרי שבדקתי שהסביבה מותאמת אני בעצמי אעשה הדגמה כמו שאני עושה בכל תרגיל.

אני אראה לילד איך עושים את הפעולה, ללא מילים.

כשאני מדגימה אני מזמינה את הילד להסתכל עלי

כשאני אסיים להדגים לך אתה תתנסה ואני אסתכל עליך

אתן תראו שהילד מהופנט מהפעולה


תוספות:

בנוסף להדגמה אני הוספתי כרטיסיות של שלבי שטיפת הידיים.

ילדים מבינים את העולם בצורה מוחשית ולפעמים שוכחים את סדר הפעולות הנדרש.

הכרטיסיות עוזרות לילד לזכור את השלבים על ידי תמונות מוחשיות של ילד שעושה את אותה פעולה

עכשיו תורך לייצר סביבה מתאימה ונגישה עבור הילד שלך שיוכל לשטוף ידיים בעצמו



אני מצרפת פה סרטון ממש ישן של עמית כשהייתה בגן חובה וראיתי שהסביבה של שטיפת הידיים לא הייתה נגישה אז סידרתי לה אותה, דאגתי שתבין את סדר הפעולות על ידי הדגמה והוספה של כרטיסיות שטיפת ידיים שהכנתי לה






הספר נותן סקירה קצרה על הגישה המונטסורית ואני חושבת שהוא ספר העזר הראשון שמיועד להורים בחינוך המונטסורי.

מעבר להסברים הברורים והקצרים על השיטה, היינסטוק מפרטת רעיונות לתרגילים שאפשר לעשות בבית.

ליד כל תרגיל היא מפרטת את הגיל המומלץ, מטרת התרגיל, העזרים הנדרשים, ההדגמה ובקרת טעות.


את הספר ניתן להשיג בחנויות יד שנייה אני מצרפת פה לינק לאחת החנויות שמצאתי

זאת הייתה טעימה קטנה מהספר של אליזבת היינסטוק, אני ממליצה לקרוא אותו ולהעמיק בכלים גם אצלך בבית.

אם לקחת ערך או שיש לך שאלות את מוזמנת להגיב לי במייל או בווצאפ שלי.



אם את מרגישה שמה שכתבתי מדבר אליך ואת רוצה להתאים את הסביבה שלך לצרכים של הילד אבל לא יודעת מאיפה מתחילים, אני מזמינה אותך לדבר איתי.

נוכל לתאם שיחת ייעוץ ממוקדת (בזום או אצלך בבית) בשיחה נוכל להבין איפה הקשיים היום, איפה נמצאים המכשולים בסביבה ואיפה את מרגישה שאין לך מספיק ידע או כלים להתאים את הסביבה.

וכמובן תקבלי ממני כלים שתוכלי ליישם כבר לאחר השיחה.

כל הפרטים על שיחת הייעוץ פה בכפתור.











Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating

חדש בבלוג

bottom of page