top of page

כישורי חיים מאיפה מתחילים?


חלק מהתפקיד הכי משמעותי שלנו כהורים הוא להכין את הילד לעולם האמיתי

ללמד אותו לדעת לדאוג לעצמו לאחר ולסביבה

ואחד התחומים שנותנים את המענה הזה הוא תחום כישורי החיים.

כישורים אלה מתבטאים ביכולתו של הילד ללמוד לתפקד בסביבה שלו תוך שהוא לומד לטפל בחפצים שסביבו.


עבורנו הפעולות האלה שגרתיות ומובנות מאליהן אך עבור הילד מדובר בעולם חדש ומרגש שהוא אינו מכיר.

(מתי בפעם האחרונה הילד שלך ראה אותך שוטפת רצפה? רובנו עושים את זה כשהילדים לא נמצאים)

תפקידנו בתור המבוגר היא ללמד את הילד את הדרך הנכונה לפעול במרחב ולבצע פעילויות פשוטות, פעולות יום יומיות עבורנו אבל בשבילו זה עולם מסקרן שהוא רוצה לקחת בו חלק.

כשהוא מתאמן על פעולות יום יומיות שוב ושוב הוא משפר ומשכלל את היכולות שלו עד שהן נהיות חלק ממנו והוא פנוי ללמידה משמעותית יותר.

לדוגמא, סדר וניקיון בבית הוא תחום חשוב ומאוד מעניין את הילד

ולכן ממליצה ממש לערב את הילדים בפעולות אלו או לתת להם להתבונן עלינו כשאנו מבצעות את המשימות האלה.

לפעמים אני מוצאת את עצמי מנסה להסביר לו לא לעשות את זה ככה

אז די כבר לגרור כיסאות בבית!!

אבל האם פעם חשבת להדגים לו איך כן לעשות?

האם דיברת איתו על החשיבות של הפעולה?

למה אני רוצה להעביר את הכיסא ממקום למקום בשקט? או איך עושים את זה?


תרגיל מעולה בתחום כישורי חיים

שאני לא צריכה לרכוש שום דבר חדש, אני מדגימה ומשמשת עם חפצים שיש לי בבית, הוא תרגיל העברת כיסא.


מטרת העל בתרגיל היא:

להעביר את הכיסא ממקום למקום בשקט


מטרות הקרקע הן:

פיתוח קואורדינציה, עצמאות וריכוז, וכמו כן ללמד אותו דיוק ותשומת לב בזמן טיפול בחפצים.

אנחנו רוצות ללמד אותו שכשאנחנו מעבירים כיסא, אנחנו לא גוררות אותו, אלא אנחנו רוצות להתחשב בסביבה שלנו. אנחנו רוצות לעשות את זה בצורה שקטה וגם מכבדת עבור החפצים.

אני רוצה ללמד אותו שאני מכבדת את עצמי, את האחר ואת הסביבה.

אנחנו רוצים שהכיסא את זה ישאר איתנו לאורך זמן.

זהו חפץ שהוא חשוב ואנחנו משתמשים בו ולכן גם נדאג לשמור עליו בצורה טובה.


סדר הפעולות של ההדגמה:

ההדגמה של התרגיל נעשית ללא מילים.

אני אקח כיסא שיש לי בבית ואחזיק אותו בצדדים.

אני ממש ארד לגובה שלו וארים את הכיסא.

אני אלך איתו מהנקודה שבה אני נמצאת אל הנקודה שאליה אני רוצה להגיע.

כמובן שבזמן הזה אני מרוכזת כולי בפעולה שאני עושה.


במקרה זה בקרת הטעות שלנו

היא שתוך כדי נשיאת הכיסא, הילד יכול לשמוע כל רחש או לחוש בכל גבשושית.

בתרגיל זה הילד מפתח ריכוז. הוא אומר לעצמו יש עכשיו שקט ואני מרוכז במה שאני עושה.

אני שומע את כל מה שקורה שסביבי אבל אני לא אתחיל לדבר עם חברים או לבצע פעולות תוך כדי שאני מעביר את הכיסא, אלא אני מתרכז בכיסא בלבד.


ככה ניראת ההדגמה של העברת כיסא




ההסבר המלא בסרטון וידיאו





שיטת מונטסורי בבית- הספר

התרגיל נלקח מתוך הספר המעולה "שיטת מונטסורי בבית" זהו ספר יחסית ישן אבל מאד רלוונטי וכתוב בצורה פשוטה וקלה להבנה וליישום.

ובין הספרים היחידים שתורגמו לעברית.



הספר נותן סקירה קצרה על הגישה המונטסורית ואני חושבת שהוא ספר העזר הראשון שמיועד להורים בחינוך המונטסורי.

מעבר להסברים הברורים והקצרים על השיטה, היינסטוק מפרטת רעיונות לתרגילים שאפשר לעשות בבית.

ליד כל תרגיל היא מפרטת את הגיל המומלץ, מטרת התרגיל, העזרים הנדרשים, ההדגמה ובקרת טעות.


את הספר ניתן להשיג בחנויות יד שנייה אני מצרפת פה לינק לאחת החנויות שמצאתי

זאת הייתה טעימה קטנה מהספר של אליזבת היינסטוק, אני ממליצה לקרוא אותו ולהעמיק בכלים גם אצלך בבית.

אם לקחת ערך או שיש לך שאלות את מוזמנת להגיב לי במייל או בווצאפ שלי.



אם את מרגישה שמה שכתבתי מדבר אליך ואת רוצה להתאים את הסביבה שלך לצרכים של הילד אבל לא יודעת מאיפה מתחילים, אני מזמינה אותך לדבר איתי.

נוכל לתאם שיחת ייעוץ ממוקדת (בזום או אצלך בבית) בשיחה נוכל להבין איפה הקשיים היום, איפה נמצאים המכשולים בסביבה ואיפה את מרגישה שאין לך מספיק ידע או כלים להתאים את הסביבה.

וכמובן תקבלי ממני כלים שתוכלי ליישם כבר לאחר השיחה.

כל הפרטים על שיחת הייעוץ פה בכפתור.











Opmerkingen

Beoordeeld met 0 uit 5 sterren.
Nog geen beoordelingen

Voeg een beoordeling toe

חדש בבלוג

bottom of page