top of page

שבעה עקרונות מרכזיים בסידור הבית לפי הגישה המונטסורית (שיעבדו גם אצלך בבית)

שבעה עקרונות מובילים בסידור סביבה מונטסורית

העיקרון הראשון הוא סביבה שמעודדת עצמאות- לדוגמא כשאני מסדרת את השידה אני רוצה שהילד יוכל לבחור בעצמו במה הוא רוצה לשחק, ולא שאני אחליט עבורו שהיום מרכיבים פאזל.

תהיה לו אפשרות בחירה מתוך מבחר מצומצם של משחקים.


פחות זה יותר -

תחשבי איך הרגשת בפעם הראשונה שנכנסת לסניף איקאה - הסתכלת על המדפים המלאים בכל טוב ורצית הכל! ועכשיו איזה כוס אני בוחרת? מצאת את עצמך ממלאת את העגלה בהמון דברים שאולי את רובם את לא באמת צריכה או התכוונת לקנות.

אותו הדבר כשאת מסדרת לילד שלך חדר מלא במשחקים, הכל צבעוני, מגרה ומסקרן והוא לא מצליח לבחור במה לשחק. אז הוא מוציא משחק ואחרי דקה עובר למשחק אחר ולעוד אחד. וממש קשה לו להתרכז דבר אחד. ואת מתבאסת כי רצית שיהיה לו הכל, הכי מושקע והכי מפתח.

אז תחשבי אחרת- פחות זה יותר ככל שתהיה כמות יותר קטנה על המדף הוא יהנה יותר מהמשחק. הוא יחזור וישחק באותו משחק. כמה פחות? אם יש לך כוורת איקאה לדוגמא, בכל תא בכוורת תניחי משחק אחד.

אגב דרך החזרתיות הזאת מתבצעת למידה. ככל שהוא מתאמן על ההשחלה הוא משפר את היכולות שלו ויכולת הריכוז שלו עולה.


עקרון שלישי אסתטיקה -

כמו שאת נמשכת לחלון הראווה של זארה וזה ממש מגרה אותך להיכנס פנימה, ככה את רוצה שהשידה של הילד שלך תמשוך אותו לגשת אליה, לשחק במשחקים שמונחים עליה וגם יהיה לו הרבה יותר קל להחזיר למקום כשהוא סיים.

אין כאן כוונה למלא את הכוורת בכמה שיותר משחקים בקופסאות אחסון למינהן אלא להיפך- מעט משחקים מסודרים בצורה יפה. ואז נשאלת השאלה אבל מה אני עושה עם השאר? וזאת בדיוק המטרה של האיחסון השקט - לתת מענה לאיחסון מסודר ונגיש למבוגר לשאר המשחקים - כל מה שלא נמצא על המדף בתצוגה.




עקרון רביעי - להסתכל על הסביבה מנקודת המבט של הילד

כשאת מסדרת לילד שלך את חדר המשחקים או כל סביבה אחרת תמיד תחשבי מהגובה שלו- מה הוא רואה מה הוא לא רואה? אני רוצה שהוא ירגיש שהוא חשוב, שסידרתי את הסביבה חשבתי עליו - לדוגמא את התמונות אתלה בגובה שלו שהן יהיו לו מול העיניים ולא בגובה של מבוגר.


עקרון חמישי סביבה שמושכת את הילד- כשאת מסדרת את הסביבה תניחי פעילויות שתואמות את גיל הילד ומסקרנות אותו, תוציאי את המשחק מהקופסא ותניחי אותו בסלסלה או מגש כך שהילד יכול לראות את המשחק. רק לפתוח קופסא של פאזל יכול להיות מאתגר מידי והוא יצטרך את עזרתך בפתיחה, לעומת סלסלה פתוחה שהוא פשוט יכול לשלוח יד ולשחק.




עקרון שישי - מקומות קבועים

עקרון נוסף הוא מקומות קבועים- אם אני יודעת מאיפה לקחתי יהיה לי יותר קל להחזיר ולשמור על הסדר

תחשבי רגע על המפתחות שלך - כשאין להם מקום קבוע, את יכולה למצוא את עצמך מחפשת אותם בכל הבית בדיוק כשאת ממש מאחרת לעבודה. לילדים יש חוש לסדר וארגון כשכל דבר במקום ולכל דבר יש את המקום שלו זה עוזר להם ללמוד לאן דברים שייכים וזה מייצר תחושת ביטחון - כמו עם המפתחות שלך.

את לא צריכה לדאוג איפה שמת אותם, כי את יודעת שיש להם מקום קבוע.




עקרון שביעי ואחרון - איחסון ותחלופה

אחת לכמה זמן אני מחליפה את המשחקים שנמצאים על המדף, פעולה זאת נקראת רוטציה במונחים המונטסורים. מטרת הרוטציה היא לייצר עניין ולתת מענה לתחומי העניין שלהם, אני מחליפה את המשחקים לפי עונות השנה, חגים ותחומי תקופות התפתחות שלהם.

כל מה שאני לא צריכה כאן ועכשיו נכנס לאיחסון השקט.

במדריך אני הולכת לתת לך את כל העקרונות איך ליצור איחסון שקט שעובד ועוזר לך לבצע רוטציה מוצלחת.



אז איך לוקחים את כל העקרונות האלו והופכים אותם למציאות אצלך בבית?

מוזמנת לתאם איתי שיחת ייעוץ שבה אוכל להבין את הצרכים שלך ולהתאים לך את התהליך המדויק עבורך









Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating

חדש בבלוג

bottom of page