
בתקופה האחרונה אני שומעת את זה הרבה ,"אני מרגישה שאיבדתי שליטה על הבית שלי, על הילדים שלי ובעיקר על המשחקים שלהם, הבית שלי מרגיש כמו ג'ימבורי ענק וכל מה שאני עושה כל היום זה לאסוף משחקים מהרצפה.
כל הסלון מלא בחלקים קטנים של לגו, מכוניות ונעלים קטנות של בובות.
הבן שלי אמר לי השבוע "אמא אין לי עם מה לשחק בבית"
ואני ממש מבינה את תחושת התסכול שלך וגם שלו.
ברור לי שאת משקיעה כל כך הרבה בילדים ובמשחקים שלהם.
גם בערב שאת כבר ממש עייפה את מרימה את עצמך מהספה, מכניסה עוד מכונה ואוספת את המשחקים מהסלון, מחזיקה ביד ערמה של כל מיני חלקים לא קשורים אחד לשני ומחפשת להם את המקום.
האמת היא שאין להם באמת מקום, אז את פותחת את הקופסא הזאת מאיקאה ודוחפת לשם את הכל וסוגרת את הדלת של חדר המשחקים.
במבט אחרון שאת מעיפה על החדר את שוב אומרת לעצמך ברור שאין במה לשחק פה וגם ממש לא נעים להיות בחדר הזה, אולי הגיע הזמן לעשות פה שינוי....ואז את סוגרת את הדלת, תטפלי בזה כבר מחר.
והזמן עובר, עוד יום הולדת מגיעה ועוד מתנות מצטרפות לבית.
והעומס בחדר המשחקים רק גדל....
אני רוצה להגיד לך שאת לא לבד, במיוחד עכשיו שאנחנו הרבה בבית, לא כל המסגרות חזרו, ויש תחושה של חוסר יציבות.
ויש פתרון!!
אחד מהדברים שהכי עוזרים להרגיע את הנפש זה לסדר את הבית, להוציא דברים שכבר לא משרתים אותך ואת הילדים ולארגן מחדש את מה שנשאר.
בחודשיים האחרונים ביקרתי בעשרות בתים לימי סידור ממוקדים, בלי לרכוש כלום בלי להתכונן מראש
היינסטוק כותבת: "ספר זה לא נכתב על ידי מורה, אם כי עסקתי בהוראה, וגם לא על ידי אמן, למרות שאני מוכרת ציורי שמן, אלא על ידי אם.
הורים אינם זקוקים לרקע חינוכי כדי לפעול לפי ספר זה, כשם שאים הם זקוקים לכישרון מיוחד כדי להכין את העזרים השונים.
הדרישה היחידה היא יהיו מעוניינים בהתפתחות ילדיהם".

הספר נותן סקירה קצרה על הגישה המונטסורית ואני חושבת שהוא ספר העזר הראשון שמיועד להורים בחינוך המונטסורי.
מעבר להסברים הברורים והקצרים על השיטה, היינסטוק מפרטת רעיונות לתרגילים שאפשר לעשות בבית.
ליד כל תרגיל היא מפרטת את הגיל המומלץ, מטרת התרגיל, העזרים הנדרשים, ההדגמה ובקרת טעות.
כמובן שהתחום הראשון עליו היא מדברת הוא תחום כישורי החיים.
תחום כישורי החיים נועדו ללמד את הילד איך לתפקד בסביבה הביתית שלו בכך שהוא לומד לטפל בחפצים שסביבו.
לנו זה נראה שגרתי ופשוט אבל עבור הילד תחום כישורי החיים מרגש ומסקרן והוא ממש רוצה לקחת חלק פעיל מכל מטלות הבית.
היא מדגישה שיש דרך ללמד את הילד איך להתנהל בכל מה שקשור בכישורי החיים.
לפעמים אנחנו כועסים על הילד שהוא עשה משהו לא בצורה זהירה או אפילו מסוכנת אבל אנחנו שוכחים שאף פעם לא לימדנו אותו איך עושים את זה נכון.
ולשם כך קיימת ההדגמה, אנחנו מלמדים את הילד דרך פעולה מעשית איך עושים את זה נכון, הילד מתבונן בנו ומחכה אותנו וכך מתבצעת הלמידה שלו.
חשוב שהילד יוכל להתבונן בנו בזמן טיפול בכל מטלות הבית, להבין שצריך לדאוג שהבית יהיה נקי ומסודר.
אני רק לאחרונה התחלתי לשטוף את הבית ביחד עם הילדים (בדרך כלל זה היה קורה בשעות שהם לא נמצאים או שעוזרת הבית הייתה עושה את זה)
תנו להם לקחת חלק, להשתתף ולעבוד, זאת פעילות מאד חשובה בהתפתחות שלהם.
אם הילד ידע שיש לו תפקיד חשוב בבית והוא אחראי למטלה מסוימת הוא ירגיש אחראי וחשוב ולא בגלל שהוא מקבל על זה פרס או קריאת "כל הכבוד שרוקנת את המדיח"
זה הבית של כולנו והם ממש רוצים להרגיש חלק ממנו.
התרגיל הראשון בספר נקרא פתיחת מגירות וסגירתן
וזה כל כך מרגש שזה התרגיל הראשון שהיא בחרה להראות
זאת פעולה כל כך פשוטה, עם עזר שיש בכל בית
והתפקיד שלנו הוא קודם כל ללמד את הילד איך פותחים מגירה ואיך סוגרים אותה בצורה שקטה ובלי שיסכן את האצבעות שלו
הנה האיור של התרגיל:

את הספר ניתן להשיג בחנויות יד שנייה אני מצרפת פה לינק לאחת החנויות שמצאתי
זאת הייתה טעימה קטנה מהספר של אליזבת היינסטוק, אני ממליצה לקרוא אותו ולהעמיק בכלים גם אצלך בבית.
אם לקחת ערך או שיש לך שאלות את מוזמנת להגיב לי במייל או בווצאפ שלי.
אם את מרגישה שמה שכתבתי מדבר אליך ואת רוצה להתאים את הסביבה שלך לצרכים של הילד אבל לא יודע מאיפה מתחילים, אני מזמינה אותך לדבר איתי.
נוכל לתאם שיחת ייעוץ ממוקדת (בזום או אצלך בבית) בשיחה נוכל להבין איפה הקשיים היום, איפה נמצאים המכשולים בסביבה ואיפה את מרגישה שאין לך מספיק ידע או כלים להתאים את הסביבה.
וכמובן תקבלי ממני כלים שתוכלי ליישם כבר לאחר השיחה.
כל הפרטים על שיחת הייעוץ פה בכפתור.
בכל חודש מרץ עלות פגישת ייעוץ בזום תהיה בהנחה עם קוד קופון adi20
Comments